Vuolu Hessenissä 2013

Maanantai 7.10 ensimmäinen päivä Saksassa, Mörfelden-Walldorfissa

Aamulla tapasimme Helsinki-Vantaan lentokentällä kello kuuden aikaan. Lento Frankfurtiin meni mitä parhaiten, tosin silloin tällöin torkahdellessa. Voi jumprahuitti ja hitsin pimpulat kuinka Frankfurtin lentokenttä onkaan suuri ja vilkas. Lentokoneita nousee ilmaan ja laskeutuu kentälle vähän väliä.

Matkasimme bussilla  Mörfelden-Walldorfiin, joka on Frankfurtin läheisyydessä.  Talot ovat suurimmaksi osaksi omakotitaloja ja useimmissa pienen pieni piha-alue taloa täydentämään.

DSC00314 (2)

Koulussa (Bertha -von-Suttner-Schule) meille aluksi tarjottiin hieman purtavaa, joka tarkoittaa perunasalaatin kaltaista ruokaa, taikinapalleroita sisältäen juustoa sekä erinomaista kakkua. Hieman käytännön asioita ja sitten olimmekin valmiita matematiikan tunnille. Koulu, jossa olemme on valtava. Reippaasti yli tuhat oppilasta. Tänne en kyllä haluaisi eksyä…

Matematiikan tunti: Pääsimme seuraamaan matematiikan tuntia. Tunnilla oli melkoinen meno päällä; oppilaat liikehtivät pulpetilta toiselle, juttelivat toistensa kanssa, kävivät luokan ulkopuolella siis menoa ja meteliä oli riittämiin. Tällainen käytös ei ole tavallista, mutta luokassa oli sijainen ja tietäähän sen kuinka sijaisiin reagoidaan…   Luokan seinillä kuten muissakaan luokissa ei ole julisteita, esitteitä yms. Pelkät valkoiset seinät muutamaa paperilappusta lukuunottamatta.

Espanjan tunti: Oppilaat olivat ilmeisesti tehneet lyhytelokuvan, joka käsitteli rakkautta ja nyt oli jatko-osan aika. He työskentelivät kaikki yhden pöydän ääressä ja heillä näytti olevan varsin hauskaa keskenään. Tosin tunti oli mielestäni ikävystyttävä, sillä en sanaakaan ymmärrä espanjaa, jotenka tunti meni miten meni.

Kemian tunti: Tunnilla olisi normaalisti 10 oppilasta, nyt paikalla oli vain seitsemän. Sen verran käsitin tunnin aihetta, että opettaja puhui aineiden hapettumisesta että pelkistymisestä. Oli mukava huomata, että kemian tunneista on ollut hyötyä. Omassa koulussamme kemian luokat ovat ahtaita, sillä tavaraa on kaikkialla mutta silti viihtyisiä. Täällä kemian luokat ovat tilavia ja ne vähäisetkin tavarat ovat kiinteästi omilla paikoillaan.    Teimme noin kolmen hengen ryhmissä pienen kemiallisen kokeen.  Seurasimme kaliumpermanganaattiliuoksen sekä kolmen eri alkoholin käyttäytymistä keskenään.

sgf

Perheessä:

Perheeni täällä on varsin mukava.  Heidän talonsa on pieni ja sokkeloinen mutta kuitenkin soma sisältäpäin. Noteerasin kylpyhuoneessa olevan boilerin-toivottavasti aamulla en suihkuun mennessäni unohda, ettei heti
kannata työntää koko kroppaa valuvan veden alle, sillä jääkylmä vesi heti aamutuimaan ei ole mieleeni.

Mutta vaikka olenkin kaukana Suomesta, ovat ihmiset kuitenkin samanlaisia mieleltään eikä eroavaisuuksia juurikaan löydy. Englannin kieli on luonnistunut hyvin, vaikka ennen matkaa epäilin taitojani vahvasti. Sillä vähäisellä saksan kielen taidoillani olen myös pärjännyt ja siten vahvistanut itseluottamustani.

Katri Keino 12B

Lähetetty iPadista

Tiistai 8.10.

Hyvin nukutun yön jälkeen suuntasimme kohti Mörfelden-Waldorfin rautatieasemaa. Sieltä junalla Frankfurtin päärautatieasemalle, joka on moninkertainen verrattuna Helsingin rautatie aseman kokoon. Frankfurtin rautatieasemalla vaihdettiin toiseen junaan ja päämäärämme oli  Gießenissä sijaitseva Mathematikum.

syksy 2013 hessen 026

fvykuv                  DSC00321

Värivalokello, jossa ei tarvita numeroita

DSC00355                                                          DSC00360

Tyttö on itse tehdyn saippuakuplan sisässä                                 Paluumatkalla olisimme voineet matkustaa maakaasubussilla

Keskiviikko  09.10.

Aamulla kokoonnuimme jälleen kerran Mörfeldenin rautatieasemalla. Junalla matkustimme Frankfurtin rautatieasemalle, josta jatkoimme maan alle metroon. Metrokartta oli paljon monimutkaisempi kuin Helsingin metrokartta. Metroissa oli paljon ihmisiä eivätkä kaikki meistä päässeet istumaan.

Seuraavaksi kiertelimme Frankfurtin nähtävyyksistä toiseen suomalaissyntyisen oppaan matkassa, joka kertoi meille paljon rakennusten historiasta. Ihastelimme paljon korkeita pilvenpiirtäjiä ja perinteisiä Keski-Eurooppalaisia rakennuksia. Pysähdyimme myös kirjailija-runoilija Goethen kotitalolla. Kierroksen päätyttyä saimme pari tuntia omaa aikaa Frankfurtissa.

DSC00432                                                                                     DSC00419                             DSC00402

tgs

Ohjelmaamme kuului myös käydä eräällä luennolla, jossa professori luennoi väriaineiden vaikutuksista eri tuotteissa ja maikeisissa. Professori teki myös paljon kokeita tähän liittyen. Luento kesti yli tunnin ja se oli uuvuttavaa niille, jotka eivät osanneet saksaa.

uiglfv

Palasimme metrolla Franfurtin rautatieasemalle, josta juoksimme kiireessä junaan, joka oli jo lähtenyt. Odotimme seuraavaa junaa ja matkustimme sillä viettämään vapaata iltaa.

Elina Leinonen

Talveen kehoitetaan varustautumaan hyvissä ajoin. Tämä huomattiin liikennevaloissa.

Torstai 10.10.

Torstaina kokoonnuimme sateessa koululle, josta lähdimme sen saattelemana bussille jolla matkustimme Brauerei Pfungstadtin oluttehtaalle .Tehtaalle saavuttuamme meidät saatettiin aulaan jossa katsoimme dokumentin tehtaan synnystä, asemasta, oluesta ja logistiikasta.

DSC00477               DSC00487

Dokumentin loputtua lähdimme opastetulle kierrokselle, josta muistiin painuvin näkymä oli pullojen puhdistus linja, joka oli valtava. Pulloja pestään 60 000 tunnissa ja noin 60 miljoonaa vuodessa.
Julle Almonkari

DSC00484         DSC00468

Perjantai 11.10.

Tänä aamuna heräsin 06.30 ja puettuani päälle söin pienen aamupalan, joka koostui lähinnä maidosta ja ruisleivästä. Tämän jälkeen hain tavarani huoneestani ja lähdimme isäntäperheen isän ajamana kohti koulua viimeistä kertaa. Koululla tapasimme samassa paikassa kuin maanantainakin ja tarjolla oli taas vaikka mitä; vettä, mehuja, maitoa, kakkua ja keksejä. Ruokailun ja keskustelun jälkeen ja yhteydessä otimme vielä viimeiset yhteiset kuvat ennenkuin aloimme hivuttautua kohti koulun läheistä bussipysäkkiä. Tuntui kuin matka pysäkille olisi kestänyt loputtomiin, sillä saksalaiset ystävämme jättivät meidät yksitellen kunnes pysäkillä heitä oli meidän kanssamme vain osa.

Hyvästit jätettyämme astuimme bussiin ja lähdimme kohti Frankfurtin lentokenttää. Toisinkuin kävely pysäkille, tuntui bussimatka paljon lyhyemmältä kuin Saksaan saapuessamme.

Bussi pysähtyi lopulta Frankfurtin lentokentän Terminaali 1:hden pysäkille ja kaikki matkustajat poistuivat. Raahasimme matkatavaramme check-in automaatille, jonka käyttö sujui nyt paljon paremmin kuin Helsingissä. Sen jälkeen veimme matkatavarat vielä matkatavaroiden kuittaukseen, jossa oli ilmeisesti joitakin ongelmia ja se kesti hieman pidempään.

Kun olimme päässeet matkatavaroista eroon, lähdimme etsimään porttiamme. Portti oli numero A40 ja se sijaitsi aivan terminaalin toisessa päässä. Onnistuimme kuitenkin päätymään portin eteen jotakuinkin elossa. Sitten porukkamme hajaantui kuka mihinkin kauppaan ja kioskiin tekemään viime hetken ostoksia. Itse en ostanut mitään, kävin vain syömässä sämpylän ja frankfurtilaista makkaraa.

Jonkin ajan päästä alkoi boarding-vaihe ja me pääsimme koneeseen. Harmiksemme paikkamme koneessa olivat suhteellisen hajaantuneet, mutta onneksemme lopulta lähes kaikki meistä pääsivät istumaan vierekkäin sillä koneeseen jäi tyhjiä paikkoja. Matka kesti taas noin pari tuntia ja sen aikana tarjottiin kolmiovoileipä, jota minä en syönyt sillä olin juuri syönyt lentokentällä ennen matkaa. Päädyin kuitenkin nukkumaan suurimman osan matkasta, tai ainakin yritin. Loppujen lopuksi laskeuduimme Helsinki-Vantaan lentokentälle ja haimme laukkumme jonka jälkeen kaikki lähtivät syysloman viettoon.

Kaiken kaikkiaan mukava matka, jonka varrelta saimme uusia tuttavuuksia, kokemuksia ja näimme hienoja paikkoja. Ehdottomasti paras matka jolla olen ollut.