Vierailu Saksaan 2011

Saksa-projekti jatkui syksyllä 2011 kuuden oppilaan ja kahden opiskelijan vierailulla jo ennestään tuttuun kouluun. Lue matkakuulumiset alta!

Matkamme Mörfelden-Walldorfiin alkoi aikaisin keskiviikkoaamuna. Lentomme lähti jo 6:30, joten keskenjääneet yöunet jatkuivat koneessa. Auringonnousu pilvien yläpuolelta nähtynä oli upea! Saavumme Frankfurtin lentokentälle ja matka jatkui bussilla Mörfelden-Walldorfiin. Bertha-von-Suttner –koulussa meidät vastaanottivat Frau Vögler ja majoituksestamme vastaavat opiskelijat, jotka olivat myös järjestäneet nyyttärilounaan koululle. Koulun rehtori Ute Zeller kävi myös toivottamassa meidät tervetulleeksi. Lounaan jälkeen seurasi pitkä esittelykierros eri puolilla koulurakennuksia, ja erityisesti kemianluokat olivat hienoja. Saimme tietää isäntä- ja emäntäopiskelijamme vierailun aikana, ja iltapäivä vietettiin heidän kanssaan kahvitellen ja kaupunkiin ja toisiimme tutustuen. Illalla meille tarjottiin saksalaisia perinneruokia sisältävä illallinen Kultaisessa Omenassa.

Torstaiaamuna oli aikainen herätys kello 6.00. Söimme aamupalan ja lähdimme koululle, jonka suuruus jaksaa hämmästyttää vieläkin. Aamulla osallistuimme saksalaiselle historiantunnille, jossa kuuntelemme oppilaan tekemää esitelmää kylmästä sodasta. Esitelmä kesti ainakin tunnin. Kävimme myös koulun pienten oppilaiden englannintunnilla.

Noin puolenpäivän aikaan lähdimme junalla kohti Frankfurtia, Tiedossa olisi ainakin museovierailu ja ostosten tekoa. Vierailimme Gunther von Hagenin näyttelyssä “Körperwelten der Tiere” Senckenberg-museossa, jossa oli näkyvillä plastinatisoituja eläimiä. Näkyvillä oli myös ihmisruumis. Mielenkiintoisen museovierailun jälkeen jatkoimme matkaa. Koska matkamme sijoittui jo marraskuulle, joulutorien rakennustyöt olivat vielä kesken. Teimme pienen kierroksen kaupungilla ja vierailimme näköalatornilla ihailemassa maisemia. Saimme myös vapaa-aikaa kaupungissa itsenäisesti liikkumiseen. Saksalaiset ovat ystävällisiä ja ainakin asiakaspalvelijat puhuvat ymmärrettävää englantia.

Illalla palasimme takaisin Mörfelfen-Walldorfiin isäntäperheidemme luokse ruokailemaan. Ruokana on jotain lasagnevuoan tapaista ja muuta saksalaista. Keskustelemme mm. saksalaisten jouluperinteistä sekä Saksan ja Suomen eroista.

Viimeisen illan vietimme kaikki suomalaiset ja saksalaiset yhdessä. Ilta oli mukava ja aloimme tutustua toisiimme paremmin.

Perjantaiaamuna matkasimme koululle polkupyörillä, autokyydillä tai junalla. Osallistuimme biologiantunnille ja osa seurasi abiturienttien englannin opiskelua. Tuntien jälkeen oli jo jäähyväiskahvien vuoro, vaikka vierailu tuntuikin vasta alkaneen. Nyt juttelimme jo vapautuneesti, ja kirjoitimme palautetta vierailusta. Sekä saksalaisilta että suomalaisilta tuli paljon ideoita ja toiveita keväisen vastavierailun toteuttamiseksi. Tuliaisiksi saimme pienet suklaajoulupukit ja maapähkinälevitettä ja muita lahjoja kotiinviemisiksi.